PolskiEnglish (UK)GermanDE-CH-AT

STATUT

Polskiego Towarzystwa Altowiolowego

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Polskie Towarzystwo Altowiolowe, zwane dalej „Towarzystwem”, działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 z póź. zm.) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

 

§ 2. Towarzystwo zostaje powołane na czas nieokreślony.

 

§ 3. Siedzibą Towarzystwa jest miasto Kraków.

 

§ 4. Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Towarzystwo może prowadzić działalność również poza granicami kraju.

 

§ 5. Towarzystwo może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami

Nazwa i znak graficzny Towarzystwa stanowią jego wyłączną własność i podlegają ochronie prawnej.

 

§ 6. Towarzystwo współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi orga-nizacjami i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania – szczególnie z Międzynarodowym Towarzystwem Altowiolowym (IVS) oraz może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.

 

§ 7. 1. Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej Członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

7. 2. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodar-czej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do po-działu między jego członków. Do prowadzenia tej działalności może zatrudniać pracowników.

 

Rozdział II

Cele i formy działania

§ 8. Celem Towarzystwa jest:

  1. prezentowanie i dokumentowanie literatury na altówkę;

  2. szerzenie wiedzy o niej oraz o osobach z nią związanych;

  3. zbieranie wiadomości o altówce i jej historii;

  4. promocja altówki;

  5. nawiązywanie kontaktów z osobami z nią związanych;

  6. wspieranie środowiska członkowskiego, jego integracji oraz potrzeb;

  7. działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy

między muzykami i społeczeństwami.

 

§ 9 Cele wymienione w § 8 niniejszego Rozdziału będą realizowane w szczególności na rzecz społeczności środowisk, do których odnoszą się cele Towarzystwa.

 

§ 11. Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:

  1. organizowanie wydarzeń artystycznych, festiwali, koncertów, konferencji, konkursów, kursów, odczytów, otwartych dyskusji, prezentacji,seminariów, spotkań, szkoleń, warsztatów, wykładów,wystaw, zjazdów itp;

  2. organizowanie corocznych spotkań osób zainteresowanych celami statutowymi Towarzystwa;

  3. organizowanie turniejów, konkursów, koncertów oraz innych wydarzeń artystycznych;

  4. działalność edukacyjną;

  1. stwarzanie udogodnień służących twórcom i artystom w ich pracy twórczej
    i działalności artystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem twórców i artystów młodego pokolenia;

  2. uczestniczenie Towarzystwa w wydarzeniach kulturalnych o charakterze międzynarodowym m.in. poprzez nawiązywanie kontaktów zagranicznych, współudział w działalności organizacji międzynarodowych, mających podobne cele statutowe;

  3. pozyskiwanie środków finansowych z programów pomocowych realizowanych na terenie Unii Europejskiej celem wsparcia działalności statutowej Towarzystwa;

  4. współpracę z władzami państwowymi, samorządowymi, a także z podmiotami gospodarczymi, fundacjami i innymi organizacjami.

 

 

Rozdział III

Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 12. Członkowie Towarzystwa dzielą się na:

  1. Członków Zwyczajnych,

  2. Członków Wspierających,

  3. Członków Honorowych.

 

§ 13. Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna występująca w charakterze Członka Wspierającego działa w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela.

 

§ 14. 1. Członkiem może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, w tym cudzoziemcem nie mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Przyjęcia nowych Członków dokonuje Zarząd na podstawie akcesu osoby zainteresowanej.

 

§ 15.1. Członek zwyczajny ma prawo:

  1. wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa,

  2. uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu,

  3. zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Towarzystwa,

  4. korzystać z pomocy i zaplecza Towarzystwa w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami statutowymi,

  5. korzystać z wszelkich udogodnień wypracowanych przez Towarzystwo dla dobra ogól-nego Członków,

  6. brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Towarzystwa.

2. Członek zwyczajny obowiązany jest do:

  1. przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,

  2. regularnego opłacania składek członkowskich,

  3. czynnego uczestniczenia w realizacji celów statutowych Towarzystwa,

  4. dbania o dobre imię i mienie Towarzystwa.

 

§ 16.1. Członkiem Wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana merytoryczną działalnością Towarzystwa i akceptująca jego cele, która zadeklaruje pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną.

2. Członek Wspierający ma prawo brać udział z głosem doradczym w pracach Towarzystwa, zgłaszać do władz Towarzystwa wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Towarzystwo zadań.

 

§ 17.1. Członkiem Honorowym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłu-żona dla propagowania muzyki altówkowej oraz realizacji celów statutowych Towarzystwa.

2. Godność Członka Honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu Towarzystwa.

3. Członek Honorowy nie posiada biernego oraz czynnego prawa wyborczego, zwolniony jest z obowiązku opłacania składek członkowskich, może jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa, poza tym posiada takie prawa i obowiązki jak członek zwyczajny. 4. Utrata członkostwa Towarzystwa następuje w przypadku: a. pisemnej prośby członka; b. śmierci członka.



Rozdział IV

Władze Stowarzyszenia

 

§ 20. Władzami Towarzystwa są:

  1. Walne Zebranie Członków Towarzystwa, zwane dalej „Walnym Zebraniem”,

  2. Zarząd Towarzystwa, zwany dalej „Zarządem”,

  3. Komisja Rewizyjna.

 

§ 21.1. Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym lub jawnym w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków, o ile statut nie stanowi inaczej.

2. W przypadku braku quorum Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie. W takim wypadku uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych Członków.

 

Walne Zebranie Członków

 

§ 22.1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.

2. Walne Zebranie Członków może być:

  1. Zwyczajne,

  2. Nadzwyczajne.

3. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz na na rok jako sprawozdawcze i co cztery lata jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając Członków w każdy skuteczny możliwy sposób o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.

4. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd (w przypadku braku Zarządu Komisja Rewizyjna i dotyczy to również wszystkich przypadków, kiedy zachodzi taka konieczność). O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Zarząd lub odpowiednio Komisja Rewizyjna zawiadamia Członków Towarzystwa w każdy możliwy skuteczny sposób, nie później jednak, niż w ciągu 14 dni przed terminem Nadzwyczajnego Walnego Zebrania. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest:

  1. z inicjatywy Zarządu,

  2. na żądanie Komisji Rewizyjnej.

     

5. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwoływane w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.

6. Walnym Zebraniem kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania.

7. W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos Przewodniczącego Walnego Zebrania.

 

§ 23. Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:

  1. ustalanie kierunków i programu działania Towarzystwa,

  2. uchwalenie statutu i jego zmian,

  3. wybór i odwoływanie Prezesa Zarządu, Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

  4. udzielenie absolutorium Zarządowi po przedstawieniu przez niego sprawozdania z działalności za poprzedni rok kalendarzowy,

  5. ustalanie wysokości składek członkowskich,

  6. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,

  7. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,

  8. nadawanie i pozbawianie tytułu Członka Honorowego Towarzystwa,

  9. ocenianie działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

  10. podejmowanie uchwał dotyczących pozostałych spraw dotyczących Towarzystwa.

 

 

Zarząd Towarzystwa

 

§ 24.1. Zarząd Towarzystwa – zwany dalej „Zarządem” składa się z 3 do 5 osób, w tym Prezesa Zarządu. Na pierwszym posiedzeniu Zarząd wybiera ze swego grona Wiceprezesa Zarządu i Skarbnika.

2. Kadencja Zarządu trwa 4 lata.

3. Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych Członków Zarządu. W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu, a w przypadku braku udziału w głosowaniu Prezesa Zarządu głosowanie należy powtórzyć z udziałem Prezesa Zarządu.

.

4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał danego roku kalendarzowego.

 

§ 25. Do kompetencji Zarządu należy:

  1. realizacja uchwał Walnego Zebrania i kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z celami statutowymi,

  2. uchwalanie projektów planów działalności Towarzystwa i preliminarzy budżetowych,

  3. sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa,

  4. ustalania zasad wynagrodzeń pracowników Towarzystwa,

  5. podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego, prowadzenia działalności gospodarczej, prowadzenia organizacji pożytku publicznego oraz określania rodzajów nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego,

  6. podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań majątkowych,

  7. zwoływanie Walnego Zebrania i Nadzwyczajnego Walnego Zebrania,

  8. podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania Członków Zwyczajnych i Wspierających,

  9. rozpatrywanie sporów pomiędzy Członkami powstałych na tle działalności Towarzystwa,

  10. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu,

  11. w szczególnych przypadkach zwalnianie Członków z obowiązku płacenia składek członkowskich;

  12. reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,

  13. powoływanie i rozwiązywanie komisji i zespołów problemowych.

 

§ 26. Posiedzenia Zarządu są protokołowane.

 

§ 27.1. Do realizacji swych zadań Zarząd może powołać Biuro Towarzystwa i jego Kierownika (Dyrektora).

2.Kierownik (Dyrektor) kieruje pracami Biura na podstawie regulaminu, który podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.

 

 

Komisja Rewizyjna

 

§ 28.1. Komisja Rewizyjna jest organem Towarzystwa powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.

2.Komisja Rewizyjna składa się z 3 Członków, którzy wybierają spośród siebie Przewodni-czącego Komisji.

3.Kadencja Komisji Rewizyjnej Towarzystwa trwa 4 lata.

 

§ 29. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  1. kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Towarzystwa,

  2. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień,

  3. prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,

  4. zwołanie Walnego Zebrania, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,

  5. składanie na Walnym Zebraniu wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium dla Zarządu,

  6. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu.

 

§ 30. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy Członków Komisji. W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji, a w przypadku braku udziału w głosowaniu Przewodniczącego Komisji głosowanie należy powtórzyć z udziałem Przewodniczącego Komisji.

 

§ 31.1. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.

2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

3. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od Członków i władz Towarzystwa złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

4. Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu, a członkowie Komisji Rewizyjnej:

a) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku po-krewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia;

b) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej lub prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo skarbowe;

c) nie mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 Ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535);

 

Rozdział V

Majątek Towarzystwa i gospodarka finansowa

 

§ 32.1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:

  1. składki członkowskie,

  2. darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności prywatnej, zbiórki publicz-ne,

  3. wpływy z działalności statutowej Towarzystwa, dochody z własnej działalności, dochody z majątku Towarzystwa, dochody z kapitału (odsetki, lokaty, akcje),

  4. dochody z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub w użytkowaniu Towarzystwa,

  5. dotacje, subwencje, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług;

  6. dochody z działalności gospodarczej wykonywanej na podstawie odrębnych przepisów.

2. Składki członkowskie powinny być wpłacane na rachunek bankowy Towarzystwa do końca I kwartału każdego roku kalendarzowego. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, wg zasad określonych przez Walne Zebranie.

3. Towarzystwo może tworzyć spółki i fundacje oraz przystępować do już istniejących

i korzystać z osiąganych dochodów z przeznaczeniem na działalność statutową.

4. Zabrania się:

a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego Członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",

b) przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego Członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warun-kach,

c) wykorzystywania majątku Towarzystwa na rzecz Członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji,

d) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczest-niczą członkowie stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

 

5. Prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego, wymaga rachun-kowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przy-chodów, kosztów i wyników, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. To postanowienie stosuje się odpowiednio w przypadku organizacyjnego wyodrębnienia działalności pożytku publicznego.

 

§ 33. Do reprezentacji w imieniu Towarzystwa uprawniony jest każdy z Członków Zarządu działający samodzielnie, natomiast do zaciągania zobowiązań majątkowych, w tym zawie-rania umów, udzielania pełnomocnictw, uprawnionych jest dwóch Członków Zarządu dzia-łających łącznie, w tym Prezes Zarządu lub Wiceprezes Zarządu.

Rozdział VI

Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa

 

§ 34.1. Uchwalenie statutu lub jego zmian oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zebranie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności, co najmniej połowy Członków uprawnionych do głosowania (z zastrzeżeniem § 21ust. 2).

2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Towarzystwa. Walne Zebranie wskazuje także fundacje, towarzystwa i stowarzyszenia, mające podobne cele statutowe na rzecz których przejdzie majątek Towarzystwa, po wypełnieniu jego zobowiązań.

 

 

 

Komitet założycielski PTA:

 

 

 

/Bogusława Hubisz-Sielska/

 

 

 

 

/Błażej Michna/ /Paweł Odorowicz/

 

 

 

Przewodniczący zebrania Protokolant

 

 

 

/Jakub Bączek/ /Magdalena Chmielowiec/

 

 

 

 

 

 

Kraków, 17 kwietnia 2013